آشنایی با مفهوم متاورس
اصطلاح متاورس در ماه های اخیر به طور مکرر شنیده می شود.
متاوره که جهان ادراکی نامیده می شود و توسط دستگاه ها در دنیایی کاملا مجازی و بدون هیچ تلاش فیزیکی ایجاد شده است، به محبوبیت جدید غول های فناوری تبدیل شده است.
انتظار میرود محصولاتی که برای متاورس تولید میشوند طی 10 تا 15 سال آینده اجرا شوند، اما حتی مراحل ابتدایی راه نیز نامزدهای کاربری را هیجانزده میکند.
متاورس چیست؟
Metaverse، مخفف “meta-universe”، دنیای دیجیتالی است که در آن دنیای واقعی و مجازی در یک چشم انداز علمی تخیلی ادغام می شوند.
و به مردم اجازه می دهند بین دستگاه های مختلف حرکت کنند و در یک محیط مجازی با هم ارتباط برقرار کنند.
در اصطلاح عملی به محصولات و خدمات واقعیت افزوده و مجازی اطلاق می شود.
این یک فضای سایبری موازی با واقعیت فیزیکی است، جایی که جامعه انسانی می تواند در قالب آواتارها تعامل داشته باشد.
مفهوم متاورس از رمان های علمی تخیلی بیرون خواهد آمد و در آینده ای نه چندان دور بخشی از زندگی ما خواهد شد.
به طور خلاصه می توان گفت که این یک نوع جهان جدید است که در آن می توان مجازی و واقعی را به طور همزمان تجربه کرد.
در واقع، بیشتر چیزهایی که ما در مورد متاورس صحبت می کنیم در حال حاضر فقط حدس و گمان هستند، زیرا ما هنوز زیرساخت فناوری که بتواند به طور کامل جهان متاورس را ایجاد کند، نداریم.
از سوی دیگر، ما به طور فعال از اجزای Metaverse مانند فناوریهای AR/VR، بازیهای MMO (آنلاین چند نفره انبوه)، دوقلوهای مجازی دیجیتال (نسخههای مجازی اسکنشده سه بعدی از جهان)، آثار هنری مبتنی بر NFT و برنامههای بلاک چین به طور جداگانه استفاده کردهایم.
به همین دلیل، میتوانیم حدس بزنیم که متاورس زمانی که همه این اجزا در کنار هم قرار گیرند، چه شکلی خواهد بود.
نه تنها متا (facebook سابق) بلکه غول های فناوری مانند مایکروسافت، اپیک گیمز، روبلکس و انویدیا نیز مدت هاست که روی ساخت متاورس کار می کنند.
به عنوان مثال، در ابتدای سال 2021، اپیک گیمز سرمایه گذاری نزدیک به 1 میلیارد دلار را تنها برای کار در زمینه متاورس انجام داد.
از سوی دیگر، مایکروسافت قصد دارد با پلتفرم «Mesh for Teams» که توسعه داده است، کاربران AR/VR، واقعیت ترکیبی و رایانه های رومیزی را در یک محیط مجازی گرد هم بیاورد و از محصولات مایکروسافت و همچنین بازی ها و سرگرمی ها بهره مند شود.
علاوه بر این، برندهای جهانی مانند گوچی، نایک، لگو که هدفشان رسیدن به نسل Z است، شروع به ارائه تجربیات فروشگاه مجازی تجاری خود در Roblox کرده اند.
علاوه بر شرکتهای بزرگ فناوری، استارتآپهای متعددی روی آواتارها، لباسها و اقلام مجازی کار میکنند که کاربران در دنیای متاورس با خود حمل میکنند.
متاورس، دنیای مجازی که در آن همه رسانه های دیجیتال گرد هم می آیند!
با WEB 3.0، افراد می توانند از طریق پلتفرم های دیجیتال با یکدیگر به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.
اما ایده متاورس قصد دارد ابعاد تعاملات انسانی را به مکانی بسیار متفاوت از آن ببرد.
به لطف Metaverse، مردم می توانند از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، خود را در یک جهان دیجیتال بیابند و در این جهان گم شوند.
فناوری واقعیت مجازی در حال حاضر بیشتر در بازی ها استفاده می شود.
با این حال،Metaverse به طور قابل توجهی استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را گسترش خواهد داد.
بنابراین در این جهان دیجیتال، انتظار می رود انجام بسیاری از فعالیت های روزانه مانند کار، مسافرت، بازی، رفتن به کنسرت، خرید امکان پذیر باشد.
با این حال، باید توجه داشت که اینها در حال حاضر فقط رویا هستند.
ناگفته نماند که ارزهای دیجیتال نیز جایگاه مهمی در متاورس دارند.
در حال حاضر اگر از فروش آنها اطلاع داشته باشید، می توانید ارتباط متاورس با آنها را حدس بزنید.
بسیاری از آثار فروخته شده به عنوان NFT در دنیای دیجیتال محافظت می شوند.
این آثار همچنین برای نمایش و فروش در متاورس برنامه ریزی شده است.
Metaverse قادر خواهد بود فرصت استفاده از هر دارایی مجازی متعلق به دنیای دیجیتال را به لطف فناوری بلاک چین فراهم کند.
به طور خلاصه، ارزهای دیجیتال می توانند یک اقتصاد مجازی را قادر سازند تا با موفقیت شکل بگیرد و عمل کند.
چرا متاورس اینقدر محبوب شده است؟
اگرچه هر ساله برخی از روندهای جدید در مورد دنیای مجازی ظاهر می شوند، اما به زودی فراموش می شوند. با این حال، گفتن این موضوع در مورد مفهوم متاورس صحیح نخواهد بود.
یکی از دلایل اصلی این موضوع، هیجان بسیاری از شرکت های غول تکنولوژی در مورد آن است.
این شرکتها نمیخواهند عقب بمانند و سرمایهگذاریهای جدیدی انجام میدهند تا همه چیز طبق انتظار پیش برود و مردم شروع به گذراندن وقت خود در این « جهان جایگزین » کنند.
آینده متاورس
اگر تجربه اینترنت امروزی را با متاورس آینده مقایسه کنیم.
در حالی که اینترنت فعلی محیطی است که در آن اطلاعات و داده ها توسط کاربران به طور متقابل به اشتراک گذاشته می شود، Metaverse مکانی خواهد بود که در آن محتوا و تجربیات سه بعدی کاملا فراگیر، فراتر از اطلاعات صرف به اشتراک گذاشته می شود.
زیرا به جای دسترسی به صفحه نمایش دوبعدی و حاشیه دار رایانه ها یا دستگاه های تلفن همراه، با عینک واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) به وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی متصل خواهیم شد. اینترنت دو بعدی با محیط های مجازی سه بعدی جایگزین می شود.
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، هنوز هیچ تجربه واقعیتی وجود ندارد که بتوانیم آن را متاورس بنامیم.
از سوی دیگر، با معرفی فناوری 5G، گسترش سختافزار و محتوای AR/VR و افزایش استفاده از فناوریهای غیرمتمرکز (peer2peer)، مفهوم Metaverse از رمانهای علمی تخیلی بیرون آمده و در آینده ای نه چندان دور، بخش بزرگی از زندگی ما را احاطه میکند.